وکیل کیفری
نوشته شده توسط : iran find

وکالت معاضدتی

در صورتی که برای دادگاه ثابت شود که متهم یا بزه دیده توانایی مالی پرداخت هزینه های مربوط به حق الوکاله وکیل تعیینی را ندارد، شخص مذکور می توان به دفتر معاضدت قضایی کانون های وکلای دادگستری مراجعه نمایند و تقاضای تعیین وکیل معاضدتی یا تسخیری را ارائه نمایند.

در این صورت کانون وکلا این موضوع که شخص توانایی مالی پرداخت حق الوکاله را ندارد مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که برای کانون وکلا محرز گردید که متقاضی توانایی پرداخت حق الوکاله وکیل را ندارد، کانون مزبور دستور تعیین وکیل معاضدتی برای متقاضی را صادر می نماید.

یکی از موارد دیگری که وکالت معاضدتی انجام می گیرد، زمانی است که حکم اعسار متقاضی صادر شده باشد. صدور حکم اعسار به معنای این است که شخص به غیر از مستثنیات دین یا هزینه های ضروری برای معیشت، مال دیگری ندارد که از محل آن هزینه های مربوط به حق الوکاله وکیل و دیگر هزینه های دادرسی را پرداخت نماید. در صورتی که حکم اعسار شخص صادر شود، وی موقتاً از پرداخت حق الوکاله وکیل معاضدتی و کلیه هزینه های دادرسی معاف می گردد.

در صورتی که پرونده به پیروزی موکل منجر گردد و از این طریق مالی نصیب وی گردد، حق الوکاله وکیل معاضدتی از محل محکوم به پرداخت می شود.

وظایف و اختیارات وکیل کیفری در تهران

برخی از مهمترین وظایف و اختیاراتی که وکیل کیفری در تهران ممکن است به عهده بگیرد از قرار زیر است:
شرکت در دعاوی؛ وکیل دادگستری می تواند به نمایندگی از موکل خود در مراجع کیفری حضور یافته و پرونده کیفری را پیگیری نماید. وظایف وکیل کیفری در تهران با توجه به این که وکالت کدام یک از طرفین دعوی (متهم یا شاکی) را به عهد گرفته باشد متفاوت است.

در صورتی که وکیل کیفری وکالت متهم را به عهده گرفته باشد وظیفه اصلی اون این است که در برابر اتهامات وارد شده به متهم، دفاع نماید. یعنی با استفاده از اصول و قوانین حقوقی بی گناهی متهم را در دادگاه به اثبات برساند.

در صورتی که وکیل کیفری وکالت شاکی را به عهده گرفته باشد وظیفه اصلی او این است که اتهامات مورد نظر شاکی را در دادگاه بر علیه متهم به اثبات برساند. وکیل شاکی همچنین می بایست از حقوق حمایتی بزه دیده که به موجب قانون آیین دادرسی کیفری تعیین گردیده است حمایت کند.

تنظیم لوایح قضایی؛ منظور از لوایح قضایی اوراقی از قبیل دادخواست، شهادت نامه، اقرارنامه، درخواست تجدیدنظر خواهی و … می باشد که نگارش آنها مستلزم داشتن مهارت و دانش حقوقی است. یکی از وظایف وکیل کیفری در تهران این است که لوایح قضایی را تنظیم کرده و به مراجع قضایی تحویل دهد.

اعتراض به آرای صادر شده توسط محاکم قضایی؛ یکی دیگر از وظایف وکیل خوب در تهران این است که نسبت به آرای صادر شده توسط محاکم کیفری و غیر کیفری اعتراض نماید.

برای این کار می بایست تقاضای تجدید نظر یا فرجام خواهی را به دفتر دادگاه صالح تقدیم کرد. از جمله دیگر شیوه های اعتراض به آرای دادگستری توسط وکیل می توان به اعاده دادرسی و واخواهی اشاره کرد.

مسئولیت های وکیل کیفری در برابر موکل

وکالت عقدی جایز است و هر یک از طرفین آن یعنی موکل و وکیل هرگاه خواستند می توانند وکالت را فسخ نمایند. اما این به معنای مسئولیت نداشتن موکل و وکیل در برابر همدیگر نیست.

با انعقاد وکالت نامه وکیل متعهد می شود امور معینی را در رابطه با مسائل حقوقی موکل خویش انجام دهد. برای مثال چنانچه در زمینه شرکت در دعاوی وکالت نامه منعقد شده باشد، وکیل موظف است در جلسات دادسرا و دادگاه حضور پیدا کرده و از متهم دفاع نماید.

همچنین در صورتی که به وکیل در ضمن وکالت نامه در اعتراض به آراء وکالت داده شده باشد، می بایست نسبت به آرای صادر شده تقاضای تجدید نظر را طرح نماید.

به طور کلی اگر در نتیجه فعل یا ترک فعل وکیل به موکل خسارتی وارد شود، مطابق با قانون مسئولیت مدنی وکیل می بایست از عهده جبران خسارات وارد شده برآید. در این مواقع موکل همچنین می تواند به دادسرای انتظامی وکلا مراجعه کرده و بر علیه وکیل طرح شکایت کند.

در صورتی که وکیل کیفری در راستای انجام وظایف مربوط به وکالت مرتکب جرم شود، مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری به جرم مذکور مطابق با قواعد عمومی دادرسی و در دادگاه های عمومی و کیفری رسیدگی می شود. در نتیجه علاوه بر مسئولیت مدنی و انتظامی برای وکیل، مسئولیت کیفری نیز وجود دارد.

در نتیجه اگر وکیل کیفری در تهران برای پیروزی پرونده اسنادی را جعل کند یا به خیانت در امانت متوسل گردد، به اتهام جعل یا خیانت تحت تعقیب قرار گرفته و در دادگاه عمومی به جرم او رسیدگی می شود. در مقابل موکل مکلف است حق الوکاله وکیل را در موعد معین بپردازد. در صورتی که موکل از پرداخت حق الوکاله خودداری نماید، وکیل می تواند بر علیه موکل شکایت حقوقی طرح کند.





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: